Saturday 7 April 2012

perkemahan cirit beret

Bile dok sje petang-petang ni kene plak hujan sejuk-sejuk.....
aku terimbas kembali kenangan zaman kanak-kanak aku.....
cerita berlaku 16 tahun dahulu....
aku,abang long, kak ngah, kak lang dan beberapa orang sepupu aku
selalu menghabiskan hujung minggu kami bersama-sama.....

saudara2 ku....tapi banyak yang xde lagi ni....

zaman kanak-kanak zaman yang menyeronokkan....zaman untuk bermain....
kampung halaman ku di Tampin....Kawasan rumahku pula dalam kawasan kebun getah....
dulu papa ade buat satu kawasan di dalam kebun getah untuk kami semua bermain.....
kawasan tu kami jadikan kawasan perkhemahan kami untuk bermain di hujung minggu....
di situ lah kami habis kan masa kami....bergelak tawa....bergurau senda......
along dan abang saudara ku pandai membuat gadget-gadget 
dari bahan-bahan semula jadi....
boleh la mase tu diorang dah masuk pengakap....
dari pangkin atas tanah sampai pelantar atas pokok kami buat......

pondok kami xde la mcm ni kecik je lagi...ha...ha....

dulu berdekatan kawasan rumah aku ade kawasan pembakaran arang kayu....
so setiap petang pasti banyak lori-lori hantu yang 
keluar masuk melalui jalan depan rumah aku....
mase kecik xde perasaan takut lansung...lori hantu jadi permainan kami....
bila lalu je lori tu kami akan standby untuk bergayut belakang lori tu.....
hidup kami penuh imaginasi.....

seramkan?macam hantu.....

sampai satu mase kami memasak di pondok kami tu....masak maggi je.....
teringin nak rase masakan sendiri la kononnya.....nah akhirnya kami semua sakit perut...
walaupun mase tu rase mcm menyesal and marah tapi kami seronok xde perasaan membenci dan menyalahkan antara satu sama lain.....

sekarang ni lau aku masak maggi cnfrm xskit perut

cerita ni mungkin xkan penah hilang dari minda kami semua....
pertalian yang wujud antara kami amat rapat....
aku harap jgn ada perkara yang boleh meleburkan pertalian ini.....walaupun aku tau kini masing-masing ada kerjaya masing-masing,keluarga masing-masing....tapi aku masih dapat rasakan keakraban kami bila sesekali kami berkumpul bersama....hilai tawa kami boleh menyebabkan orang kat kedai sebelah tempat kami lepak minum pon boleh pandang bila kami ceritakan balik kenangan -kenagan ni.....

ps: air dicincang xkan putus.....

No comments: